افزایش نرخ اجاره بها در کشور به 61 درصد رسید

به گزارش بابا آب داد، با وجود مشخص سقف برای افزایش اجاره بها در کشور، بازار اجاره سال جاری تکانه های سنگینی داشته است. به طوری که بسیاری از خانواده ها برای تامین مسکن متناسب با بودجه شان، مجبور به مهاجرت به منطقه ها پایین تر یا حاشیه شهرها شدند.

افزایش نرخ اجاره بها در کشور به 61 درصد رسید

علت این شرایط نابسامان افزایش نرخ اجاره بها را بعضی از چشم مشاوران املاک می بینند. زیرا در بازار اجاره هیچ نظارتی وجود ندارد و مشاوران املاک با قیمت سازی دست به ریتم بازار زده و بازار اجاره را آشفته می نمایند.

البته بعضی نیز مقصر این آشفتگی را وزارت راه و شهرسازی می دانند که با عدم تحقق برنامه های اعلام شده از سوی دولت و کمبود نظارت کافی، سبب افزایش قیمت مسکن و اجاره بها شده اند. علت این آشفتگی چه از سوی مشاوران املاک باشد چه از سوی دولت، سبب افزایش اجاره بها در به بخش های مختلف مسکن شده است.

اندازه افزایش قیمت زمین یا زمین مسکونی کلنگی

براساس گزارش های منتشرشده از سوی مرکز آمار ایران، میانه قیمت فروش هر مترمربع زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی معامله شده به وسیله بنگاه های معاملات ملکی در کل کشور 116711 هزار ریال (11 میلیون و 671 هزار تومان) با میانگین مساحت 245 مترمربع بوده است.

این اندازه نسبت به فصل قبل (پاییز 1400) 6.8 درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل (زمستان 1400) 25.4 درصد افزایش داشته است.

اندازه افزایش قیمت فروش زیر بنای مسکونی

براساس گزارش های منتشرشده از سوی مرکز آمار ایران، میانه قیمت فروش هر مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده به وسیله بنگاه های معاملات ملکی در سطح کل کشور 12 میلیون و 797 هزار تومان با میانگین مساحت 107 مترمربع و میانه عمر بنا 13 سال بوده است.این آمار نسبت به فصل قبل 8.8درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل 24.8 درصد افزایش داشته است.

بعلاوه حداکثر میانه قیمت فروش یک مترمربع زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی در کشور 262 میلیون و 363 هزار تومان بوده است. حداکثر قیمت فروش یک متر مربع زیربنای مسکونی در کل کشور نیز طی زمستان 1400 به اندازه 276 میلیون و 799 هزار تومان بوده است.

اندازه افزایش اجاره بها

براساس گزارش های منتشرشده از سوی مرکز آمار ایران، میانه مبلغ اجاره ماهانه به علاوه سه درصد ودیعه پرداختی برای اجاره یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده به وسیله بنگاه های معاملات ملکی در سطح کشور 368694 ریال با میانگین مساحت 103 مترمربع و میانه عمر بنای 15 سال بوده که نسبت به فصل قبل 16.3 درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل 60.9 درصد افزایش داشته است.

راهکار پیشنهادی برای بازار اجاره بهای مسکن چیست

با توجه به شرایط موجود نمی توان تنها مشاوران املاک، بانک ها و وزارت راه و شهرسازی را مقصر چنین افزایش قیمتی دانست. بنابراین ضروری است تا راهی برای کنترل نرخ اجاره بها در کشور پیدا گردد.

چنین به نظر می رسد که اصلی ترین و تنها ترین راه برای کنترل بازار اجاره در مسکن، ایجاد یک ساختار، سازمان یا سامانه ای باشد که منجر به راه اندازی سازمان اجاره داری نوین در کشور گردد.

بعلاوه احتیاج است تا یکسری از شرکت های خصوصی و شهرداری وارد عمل شوند و در شهرهای مختلف مسکن استیجاری به صورت انبوه بسازند. این اقدام سبب می گردد تا سازمان اجاره داری نوین شکل بگیرد و در آن موقع مسکن های فراوری شده انبوه، نرخ اجاره را در بازار معین می نماید.

***

اخبار و مطالب بازار املاک را بخوانید

منبع: بلاگ دیوار

به "افزایش نرخ اجاره بها در کشور به 61 درصد رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش نرخ اجاره بها در کشور به 61 درصد رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید